ساخت باغ آزمایش برای تسلط یافتن بر فلزیاب خود

پاسخ های فلزیاب به اهداف مختلف را یادبگیرید و تنظیمات برنامه را در محیط کنترل شده بهینه سازی کنید

اثر هاله یک عامل کلیدی است.

یکی از اولین چیزهایی که بیشتر تازه کارها انجام می دهند اینست که چند سکه می خرند تا ببینند تا چه عمقی آن ها قابل آشکارسازی هستند. نتیجه ی معمول ناامیدی است، چون مردم نمی دانند که سکه های تازه دفن شده به سختی شناسایی می شوند. دلیل این امر هم غیاب «اثر هاله» ی گفته شده است که در گذشت زمان ایجاد می شود: سکه ها بطور الکتریکی بیشتر با مواد زمین پیرامونشان همراه می شوند و مولکول های آهن شروع به «نشت کردن» به خاک بیرونی می کنند.

به این دلیل است که اثر هاله مسئول نوعی از سیگنال های فراری هستند. چنین ناپدید شدنِ سیگنال ها معمولاً حین بازیابی یک هدف آهنی رخ می دهد، یا هر هدفی که آشکارساز شما تنظیم شده تا رد کند. برای مثال، بعد از اینکه برای سال ها در زمین دفن شده باشد، یک شیء آهنی که از میخ مربعی بزرگ تر است، تمایل دارد تا اطراف خود هاله ایجاد کند – هاله ای از ویژگی های مساعد و نامساعد  که باعث می شوند حالت حرکت فرق گذاری، پاسخ مثبت ایجاد کند.

وقتی سیم پیچ جستجو از بالای یک شیء آهنی می گذرد، شما یک سیگنال «خوب» می شنوید حتی اگر فرق گذاری روی «رد آهن» تنظیم شده باشد. گاهی اوقات این سیگنال با هر رفت و برگشت سیم پیچ جستجو تکرار نمی شود. شما به هر حال تصمیم می گیرید آن را حفر کنید. حین بازیابی، شما زمین اطراف شیء را بهم می زنید، از این رو هاله ی اطراف آهن که توسط اکسایش ایجاد شده را از بین می برید. وقتی این اتفاق بیفتد، حالت فرق گذاری حرکتی پاسخ هدف مثبت ایجاد نمی کند و هدف آهنی را بطور کامل رد می کند – هیچ سیگنالی دریافت نمی کنید. ممکن است بخواهید بیشتر درمورد این پدیده در مقاله ی من درمورد اثر هاله بخوانید.

چگونه باغ آزمایش خود را بسازید

شما باید باغ آزمایش (طرح ریزی آزمایش) خود را بسازید تا به شما کمک کند تا قابلیت های آشکارساز خود را یاد بگیرید و خود را درمورد اینکه چه چیز را می خواهید پیدا کنید آموزش بدهید. یک باغ آزمایش نمی تواند بطور کامل شما را برای آن چه در شرایط واقعی فلزیابی با آن رو به رو خواهید شد آماده کند. با این حال، می تواند به شما کمک کند تا اثرات مواد معدنی زمین، محتویات گرد و غبار، زاویه ی هدف، اکسایش/زنگ زدن، مجاورت زباله، معیوب بودن هدف، بافت سطح را درک کنید (جزییات بیشتر درباره ی این اثرات در مقاله ی من آورده شده است: «کاوش عمق فلزیاب» و «فرق گذاری کمتر به شما اجازه می دهد بیشتر پیدا کنید»). باغ آزمایش شما می تواند همچنین تمرین های بسیاری در موقعیت یابی اهداف باشد اگر شما برای طراحی زمین آزمایش خود شیوه ی خلاقانه ای پیش گرفته باشید.

یک «باغ آزمایش» پر از زباله های آهنی قابل جمع آوری

شما باید طرح ریزی آزمایش خود را همان موقع که آشکارساز خود را می خرید یا حتی قبل از آن آماده کنید، مشروط بر اینکه شما با اهداف مورد نظری که در منطقه ای که می خواهید جستجو کنید وجود دارند، آشنایی داشته باشید. هرچه زودتر آن را آماده کنید، اهداف کاشته شده سریع تر برای آزمایش آماده می شوند – مقداری اثر هاله در اطراف خود ایجاد می کنند. بعد از مدتی، باغ آزمایش شما برای انجام آزمایش دارای صلاحیت می شود و آشکارساز شما قادر خواهد بود تا سیگنال هایی از سوی سکه های دفن شده در اعماق مختلف را دریافت کند.

وقتی شما فلزیاب خود را می خرید، بهتر است تا یک تست هوا (آزمایش بنچ) با استفاده از نمونه های هدف انجام دهید و نتایج آزمایش را در جداول VDI اهداف ثبت کنید. با مجهز بودن به این اطلاعات فوق العاده گران بها، شما ایده های بیشتری در مورد اینکه چطور طراحی باغ آزمایش خود را بهبود ببخشید دست می یابید.

برای ساخت باغ آزمایش خود، شما باید:

1.ناحیه ای را در ملک خود انتخاب کنید یا جایی در منطقه ی دور که با ساخت و ساز یا شخم زدن بهم نخورد. نقطه ای که انتخاب کرده اید نباید خاک سنگی یا سخت و ریشه های درخت داشته باشد و زمین نباید با آب اشباع شده باشد. قطعه زمین شما لازم نیست بزرگ باشد.

2.قطعه زمین را با یک سیم پیچ جستجو (درصورت وجود) بررسی کنید و بدون فرق گذاری این کار را انجام دهید تا بتوانید همه ی فلزات زمین را تا 15 اینچی خارج کنید. نیازی نیست که اهداف آزمایشی خود را عمیق تر دفن کنید چون آشکارساز شما اهدافی که بطور مصنوعی دفت شده اند را عمیق تر از آن نمی بیند.

3.اهدافی را انتخاب کنید که همه ی گروه های اصلی فلزات در مقیاس فرق گذاری/رسانندگی را ارائه کند (مقیاس فرق گذاری/FE-CO در فلزیاب های FBS Minelab) همچون میخ ها (مربع، آهنی و مدرن)، فلز ورقه شده و یک تکه از ورق فلز برنجی نازک، سکه ها (نیکل، پرت شده، نقره ای)، یک درپوش بطری، یک بسته پیچ،  چند درپوش قوطی مختلف و سایر اهداف مطلوب و نامطلوب. همچنین شما می توانید از میله های نیم کوارت همراه با قراضه آهن و یک گالون قوطی حلبی استفاده کنید.

4.همه ی اشیای انتخاب شده را در ردیف هایی با فاصله ی سه فیت از یکدیگر دفن کنید و نقشه ای بکشید که نشان دهد هر قطعه در کجا و چه عمقی واقع شده است. بهتر است که اشیا را به ترتیب افزایش رسانندگی طبق «ترتیب رسانندگی فلزات» سازماندهی کنیدو همچنین سکه ها را در اعماق مختلف از عمق دو تا 10 اینچ دفن کنیدو یک سکه را در عمق دو اینچی دفن کنید اما آن را در لبه قرار دهید، سکه ی دیگری را حدود سه اینچ با یک میخ در نزدیکی آن و به همین ترتیب جلو بروید. هرچه تنوع موقعیت ها بیشتر باشد، بهتر است. خلاق باشید! میله را در 12 اینچی کلاهکش دفن کنید. قوطی را با دو کلاهک دو فیت پایین تر از سطح قرار دفن کنید. همه ی موقعیت های اهداف باید با اشیای غیرفلزی رنگی مانند برای مثال، دندانه ی گلف، علامت گذاری شوند.

هدف از سکه های دفن شده و سایر اشیاء آشنا کردن خودتان با پاسخ مشخصه ای آشکارساز به هر هدف است. میله و گالون سرپوش قوطی ها به شما کمک می کند تا چطور صداهای بی معنیِ اشیای بزرگ دفن شده در اعماق را بشناسید.

وقتی باغ آزمایش شما به بلوغ رسید، با اندازه های مختلف سیم پیچ های جستجو به همراه تنظیمات برنامه جستجوی مختلف آزمایش کنید. فقط مطمئن شوید که نقشه ی دقیقی می کشید و وقتی به باغ خود چیزی اضافه می کنید آن را به روز نگه دارید.

باغ آزمایش شما مهم است چون کمک می کند تا روی فلزیاب کنونی خود مسلط شوید، برنامه ای برای هر کاری که می خواهید به سرانجام برسانید تعیین کنید و زمین آزمایشی عالی برای آشکارساز بعدی خود زمانی که تصمیم به ارتقای آن گرفتید ایجاد کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که در محل های تفحص در جاهایی که محتویات معدنی بشدت با حجم معدنی در باغ آزمایش شما متفاوت است، پاسخ های صوتی و ویدیویی به هدف های یکسان ممکن است بسیار متفاوت باشند. درواقع، هر محل تفحصی با توجه به محتویات معدنیش متفاوت است و پاسخ های فلزیاب به اهداف پذیرفته شده و رد شده طبق آن ممکن است متغیر باشد. به این دلیل است که لازم است قبل از اینکه در محل های تفحص جدید بدنبال اهداف خوب باشید، اغلب لازم است برای نتایج بهتر پاسخ ها به این اهداف را یادبگیرید.

و در نهایت، یک روز در صد سال آینده، یک مکتشف فلز از کشف باغ آزمایش شما و بیرون آوردن سکه های شما به وجد خواهد آمد – مسکوک های روزولت و ربع های ایالتی !!

کاوش عمق فلزیاب، صفحه 1

چطور از کاهش گستره ی عمق آشکارساز تحت شرایط جستجوی واقعی جلوگیری کنیم

نفوذ عمق [یا کاوش عمق] عمق آشکارسازی ماکزیمم است که توسط یک فلزیاب که تحت شرایط زمینی-معدنی خاصی عمل می کند و دارای سیم پیچ جستجوی خاصی است. به عبارت دیگر، نفوذ عمق فلزیاب، قابلیت آن بر انتقال میدان الکترومغناطیسی آن در شبکه ی زمین و شناسایی اهداف است؛ در غیاب عوامل منفی آن. در کلام ساده تر، نفوذ عمق می تواند تنها از طریق مشاهده ی تجربی حین آزمایش هوایی تعیین شود.

نفوذ عمق یک آشکارساز نه تنها در یک ناحیه با نواحی دیگر بر حسب میزان مواد معدنی زمین تفاوت می کند، بلکه همچنین به اندازه و نوع سیم پیچ جستجوی فلزیاب که استفاده می شود بستگی دارد. هر چیز دیگری همچون برنامه های جستجوی نامناسب، حالت ها و تنظیمات برنامه ی اشتباه تنظیم شده، تکنیک های آشکارسازی ناکافی، مقادیر بالای محتویات آهنی در زمین و غیره می تواند تنها در گستره ی آشکارسازی ماشین شما اثر بگذارد. (همچنین گستره ی نفوذ عمق). هدف شما اینست که گستره ی آشکارسازی ماشین خود را تا حد امکان به نفوذ عمق آشکارساز برسانید. مورد اخیر می تواند برابر با پتانسیل عمق باشد اکر زمین جستجو عاری از زباله های آهنی و مواد معدنی باشد.

به این دلیل است که قبل اینکه شما تحت شرایط واقعی جستجو به فلزیابی بروید، ابتدا، باید پتانسیل عمق آشکارساز خود را برای سکه های مطلوب ( یا سایر اهداف مطلوب) از طریق آزمایش هوا با سیم پیچ های متعدد تعیین کنید، سپس [ثانیاً]، نفوذ عمق آشکارساز را در زمین جستجوی ویژه ای از طریق «آزمون نفوذ عمق» تعیین کنید (مقاله ای در این مور به زودی ارسال می شود.) تحت شرایط نزدیک به ایده آل فلزیابی و با تنظیمات بهینه ی شما، گستره ی آشکارسازی واقعی آشکارساز شما برای اهداف مورد نظر تقریباً برابر با نتایج آزمایش خواهد شد. با این حال، به طور کلی، شرایط جستجو از ایده آل فاصله دارند، ناگفته نماند که اغلب همراه با آن ها تا حدودی تنظیمات برنامه نیز کمی ناهماهنگ می شود.

دانستن اینکه عوامل منفی که در ادامه آمده می توانند نفوذ عمق و گستره ی آشکارسازی فلزیاب شما را کاهش دهند، کمک می کند تا از گذر کردن از اهداف مطلوبتان در محل های تفحص اجتناب کنید:

1.اثرات مواد معدنی زمینی معمول ترین مانع دربرابر توان انتقال ماکزیمم و در نتیجه، کاهش نفوذ عمق به همراه دقتِ شناسایی تصویری و صوتی هدف هستند. مقادیر بالای محتویات معدنی مشکل بزرگی در هردو فلزیاب های تراز زمین اتوماتیک (تنظیم اتوماتیک) و هم تراز زمین دستی تحمیل می کند و فلزیاب های تراز زمین دستی از این موضوع بیشتر تاثیر می پذیرند.

میلیون ها ذره ی آهن اکسیده شده در خاک یک «ابر» ایجاد می کنند که ممکن است میدان های الکترومغناطیسی ضعیف ساطع شده از اهداف کوچک و عمیق را بپوشاند.

این اثر منفی طبیعی ممکن است توسط تنظیم های نامناسب کنترل های کلیدی فلزیاب شما (تنظیمات) همچون تراز زمین و حساسیت (جزییات را در پایین ببینید) و همچنین فرق گذاری (جزییات را در مقاله ی «هرچه فرق گذاری کمتر باشد، چیزهای بیشتری پیدا می کنید» ببینید) ترکیب شود.

حتی اگر یکی از این کنترل ها اشتباه تنظیم شده باشد، میدان های الکترومغناطیسی ضعیفِ اهداف کوچک و عمیق توسط نویز زمین پوشانده می شود – «ابری» که حتی پیشرفته ترین فیلترها هم نتوانسته اند آن ها را از «ابر» بیرون بکشند.

تصویری از سمت راست یک مثال را نشان می دهد: یک سیم پیچ جستجو (دو حلقه ی یکسان بالای یک خط زمین) بالای زمینی که خالی از اهداف فلزی است قرار گرفته است و حلقه ی انتقالِ سیم پیچ جستجو یک میدان الکترومغناطیسی منتشر می کند که میدان الکترومغناطیسی زمین و سه رسوبات معدنی بشدت متمرکز را القا می کند؛ همه ی این نویزهای معدنی زمین که توسط رفت و برگشت سیم پیچ جستجو دریافت می شود (مرجع: «عملکرد فلزیاب و ویژگی های الکترومغناطیسی خاک» توسط جی. کراس).

2.تراز زمینی که بطور نامناسب تنظیم شده باشد ( درصورتی که از یک فلزیاب با تراز زمین (GB) دستی استفاده می کنید.

اگر هدف از تراز زمین دستی -اینکه یابنده را قادر سازد تا محتویات معدنی زمین را خنثی کند، عملی نشود، گستره ی آشکارسازی ماکزیمم آشکارساز به همراه توانایی یابنده در احساس کردن اهداف کوچک به خط می افتد. مدار شناسایی هدف تصویری آشکارساز، درمیان نویز پس زمینه که زمین ایجاد می کند، در تشخیص اهداف خوب دچار مشکل می شود. اگر شما از سطوح بالای فرق گذاری استفاده می کنید، پاسخ های تحریف شده ی آشکارساز به اهداف کوچک و عمیق بی صدا می شوند.

اگر شما در زمین با مواد معدنی بالا فلزیابی می کنید و تغییرات قابل توجهی در حجم مواد معدنی رخ دهد، شما باید بارها تراز زمین را دوباره تنظیم کنید. به منظور حذف پاسخ های صوتی به سنگ های سخت، شما باید تراز زمین را با آف ست مثبت تنظیم کنید: وقتی سیم پیچ جستجو را به زمین نزدیک می کنید، افزایش جزیی در آستانه ی صوتی می شنوید. برخی فلزیاب های پیشرفته دارای مقادیر فهرست مواد معدنی بطور عددی یا نمایش هندسی (قدرت مواد معدنی) هستند که به منظور کمک کردن به کاربر برای انجام تنظیمات فوری کمک کنند.

اگر فلزیاب شما چنین نمایشگری ندارد، می توانید با سوییچ کردن به حالت تماماً فلز و گوش دادن به «تهی بودن» (فضای خالی) آستانه (ثابت و همهمه ای که قابل شنیدن) می توانید تعیین کنید که شما نیاز به تنظیم مجدد تراز زمین هستید یا خیر. از دست رفتن لحظه ای آستانه راهنمایی برای شماست تا تراز زمین را مجدداً تنظیم کنید. این پروسه با فلزیابی که در حالت فرق گذاری جستجوی بی صدا کار می کند ممکن نیست و این به خاطر غیاب آستانه است. به این دلیل است که فلزیاب های «جستجوی بی صدا»ی به روز شده نیز اشارات شایسته ای از محتویات معدنی زمین ارائه می دهند.

از فلزیاب های ارزانی که کنترل تراز زمین ندارند دوری کنید. آن ها عیب بزرگی دارند چون در حالت تنظیمات کارخانه برای زمین هایی با محتویات معدنی زمینی متوسط هستند. وقتی فلزیابی با GB ی از پیش تعیین شده وارد یک منطقه ای با خاک نارسانای سخت تری شود، نفوذ عمق آشکارساز تا حد زیادی کم می شود.

آشکارسازهای حرکتی پیشرفته (گران قیمت) با مدارهای تنظیم زمین اتوماتیک به خوبی از عهده ی شرایط زمین ناسازگار برمی آیند چون یک سیستم ردیابی در آن ها جای داده شده است – تراز زمین خود-تنظیم، که بر هر تغییری در معدنی سازی زمین نظارت می کند و خود را بدون درگیر کردن کاربر مجدد تراز می کند. آشکارسازهای قدیمی تر با GB اتوماتیک، سرعت قابل تنظیمی در تنظیم مجدد دارند (برای مثال، S.A.T Speed در فلزیاب های XLTی White) تا موقعیت یابی اهداف کوچک و عمیق را بهینه سازی کنند.

3.استفاده از حساسیتِ بیش از حد نه تنها مداخلات معدنی زمین را تقویت می کند، بلکه سیگنال های اضافی از سوی اهداف رد شده ی نزدیک هم تقویت می کند – همگی با سیگنال هدف مخلوط می شوند، و قدرت سیگنال هدف کم می شود. اگر حساسیت بیش از حد اعمال شده باشد، مداربندی آشکارساز قادر نخواهد بود تا پاسخ هدف را از پاسخ ها به سایر اهداف و بعلاوه نویز معدنی زمین که حال تقویت شده، جدا کند. در نتیجه گستره ی شناسایی آشکارساز بشدت معیوب می شود: مداربندی آشکارساز نمی تواند یک سیگنال خفیف از سوی سکه ای عمیق درمیان مخلوطی از نویز مدار حساسیت و اثر معدنی زمین تفکیک کند.

ممکن است بخواهید بیشتر در مورد حساسیت در اینجا – «عملیات بی صداتر یک فلزیاب دربرابر شناسایی سکه های عمیق تر» (این مقاله در بخش «برنامه های جستجو برای فلزیاب های FBS Minelab آمده است)، و در صفحه ی «چگونه با موفقیت اطراف حفره های سردابی را جستجو کنید» بخوانید، صفحه ی 1.

می توانید گستره ی شناسایی خوبِ آشکارساز را با کاهش حساسیت به سطح عملکرد باثباتِ آشکارساز، دوباره بدست آورید. با این حال، اگر معدنی بودن زمین خیلی زیاد باشد، سطح ثباتِ حساسیت ممکن است خیلی پایین باشد که این هم خوب نیست. تحت چنین شرایطی، آخرین راه چاره ی شما جایگزین کردن سیم پیچ جستجوی کنونی خود با یک سیم پیچ جستجوی کوچک تر است. (جزییات در صفحه ی بعدی).

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900