ویدئو؛ کشف نقطه‌های حرارتی غیرعادی در اهرام مصر

به گفتۀ وزارت آثار باستانی مصر، یک گروه بین‌المللی متشکل از دانشمندان و معماران از کشف نقطه‌های حرارتی غیرعادی در هرم بزرگ خوفو، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین هرم از مجموعه اهرام ثلاثه جیزه در مصر، خبر داده‌اند.

بنا بر بیانیۀ این وزارت که دوشنبه منتشر شد در میان نقطه‌های حرارتی مختلف موجود، این گروه تحقیقاتی در دیوار شرقی هرم خوفو و در محلی نزدیک به سطح زمین موردی را شناسایی کرده که به نحو خاصی قابل ملاحظه است. این بیانیه می‌افزاید قطعات سنگی در این قسمت از هرم تا شش درجه سانتیگراد رم‌تر از سنگ‌های مجاور است.

طبق این بیانیه، فرضیه‌ها و احتمالات  گوناگونی در توضیح این لکه‌های حرارتی غیرعادی مطرح شده که شامل وجود مکان‌های خالی پشت جدار بیرونی اهرام یا عبور جریان‌های هوا با دمای متفاوت در زیر این جدارها و یا کاربرد مصالح متفاوت است.

نقطه های حرارتی در این سنگ‌های متعلق به هرم بزرگ خوفو در مصر پرسش‌های تازه‌ای را درباره اهرام باستانی برانگیخته است. (HIP)
نقطه های حرارتی در این سنگ‌های متعلق به هرم بزرگ خوفو در مصر پرسش‌های تازه‌ای را درباره اهرام باستانی برانگیخته است. (HIP)

ممدوح الدماطی، وزیر آثار باستانی مصر، در جمع خبرنگاران گفت: «خوفو  امروز  یکی از اسرار خود را به ما پیشکش می‌کند.»

دانشکده مهندسی دانشگاه قاهره و موسسه فرانسوی نوسازی و حفظ میراث فرهنگی تحت نظارت وزارت آثار باستانی مصراین پروژه را که عملیات اسکن اهرام نامیده می‌شود، در سوم آبان ماه با هدف شناسایی ساختارها و حفره‌های ناشناخته داخلی اهرام آغاز کرد.

ممدوح الدماطی، وزیر آثار باستانی مصر (چپ) در کنار سنگ‌های داغ هرم بزرگ خوفو در جیزه در حومه قاهره، 18 آبان 1394. (رویترز)
ممدوح الدماطی، وزیر آثار باستانی مصر (چپ) در کنار سنگ‌های داغ هرم بزرگ خوفو در جیزه در حومه قاهره، 18 آبان 1394. (رویترز)

این پروژه که قرار است دست‌کم تا پایان سال آینده میلادی ادامه یابد از مجموعه‌ای از فناوری‌ها شامل گرمانگاری با اشعه مادون قرمز، تصویرسنجی و بازسازی سه بُعدی برای اسکن دو هرم خوفو و خفره در جیزه در حومه قاهره بهره گرفته است. اهرام خمیده و سرخ در دهشور در غرب ساحل نیل در حدود 40 کیلومتری جنوب قاهره نیز در این پروژه مورد بررسی قرار گرفتند.

ممدوح الدماطی، وزیر آثار باستانی مصر (چپ)، ژان کلود بار از موسسه هیپ فرانسه (وسط) و هانی هلال از دانشکده مهندسی دانشگاه قاهره در یک کنفرانس مطبوعاتی مقابل هرم بزرگ خوفو در جیزه در حومه قاهره، 18 آبان 1394. (AFP)

موسسات دیگری نظیر دانشگاه لاوال کبک کانادا و دانشگاه ناگویا ژاپن نیز در این پروژه مشارکت داشتند.

بیانیه مزبور می‌افزاید یافته‌های اخیر حاصل فاز اول پروژه است. این محدوده در فازهای بعدی پروژه نیز موضوع مطالعات بیشتر خواهد بود.

هرم خوفو حدود چهار هزار و 500 سال قبل به فرمان فرعون خوفو از سلسله چهارم مصر باستان بنا شد. این هرم کهن‌ترین مورد از عجایب هفتگانه دوران باستان است و تنها موردی است که کماکان بکر مانده است.

اهرام مصر عمدتا به عنوان آرامگاه فراعنه و همسرانشان ساخته شدند.

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900