نگاهي به 10 شهري که در دل تاريخ گم شده‌اند

شهرهاي‌ گمشده ‌تاريخ
چند قرن از مهاجرت ساکنان اولیه این کره خاکی از غارها به دهکده‌ها می‌گذرد. پس از آن بود که مهاجرت زندگی در روستاها و شهرها آغاز شد. بسیاری از این آبادی‌ها و شهرها تاکنون به خود اتفاقات تلخ و شیرینی را دیده‌اند و در تاریخ ثبت شده‌اند، برخی از آنها هنوز هم در نقشه این کره خاکی وجود دارند، اما تعدادی دیگر از این شهرها جز نامی از آنها در کتاب‌های تاریخی باقی نمانده است.

 از آنجا که ذهن کنجکاو بشر همیشه تشنه دانستن رازهای گذشته بوده خالی از لطف نیست 10 شهر گمشده تاریخ را به شما معرفی کنیم.تعداد زیادی از این 10 شهر روزگاری مرکز اصلی تمدن منطقه خود بوده‌اند، اما به دلایل مختلفی هم‌اکنون از صحنه روزگار محو شده‌اند و به غیر از روایاتی کهن از آنها چیزی بین ما باقی نمانده است. اگرچه بسیاری از ماجراجویان و تاریخ‌نگاران روانه این شهرهای گمشده شده‌اند، اما تاکنون بسیاری از آنها نتوانستند نشانی دقیق این شهرها را بیابند.شما هم فهرست 10 تایی این شهرها را در چمدان مطالعه کنید تا شاید شما بتوانید نشانی از این شهرها بیابید.

شهر پاتاگونیا

شهر پاتاگونیااین شهر در قاره آمریکا و بین کشور شیلی کنونی و آرژانتین بنا شده بود، این شهر فراموش شده که به گمان بسیاری از ماجراجویان و تاریخ‌نگاران غنی از طلا و الماس بوده در ذهن بیشتر محققان نامی آشناست و تاکنون بارها گروه‌هایی برای کشف رازهای پاتاگونیا راهی این منطقه شده‌اند. اگرچه به عقیده بسیاری از باستان‌شناسان این شهر در گذشته توسط بازماندگان یک کشتی تجاری متعلق به اسپانیا بنا شده و ذخیره بسیار زیادی از گنج‌های آنها هنوز هم در شهر باقی مانده است، ولی اطلاع زیادی از محل دقیق این شهر در دست نیست و گروه‌های زیادی هم که به وسوسه یافتن این گنج‌ها راهی این شهرها شده‌اند به دلایل نامعلومی دچار حوادث مرموزی شده و از راه ایستاده‌اند، به همین دلیل بسیاری آن را شهر ارواح نامگذاری کرده‌اند. اسرار و البته وسوسه گنج‌های این شهر فراموش شده باعث شده تا پاتاگونیا اولین شهر گمشده فهرست ما باشد.

شهر تروا

شهر تروانام این شهر برای همه آشناست و ما را به یاد افسانه مشهور تروی می‌اندازد، این شهر در ترکیه کنونی و نزدیک رودخانه Scamander ساخته شده بود. مهم‌ترین ویژگی منطقه احداث این شهر در زمان خود محل بنا شدن آن بوده است. این شهر که بر بلندای تپه‌ای ساخته شده بود بهترین امکان دفاعی را برابر دشمنان در اختیار داشت. اگرچه هم‌اکنون آثار کمی از این شهر باقی مانده ولی هنوز هم داستان این شهر سینه به سینه نقل می‌شود و این روایت حاکی از تمدن بسیار غنی این شهر در گذشته است. بقایای این شهر سال 1870 میلادی کشف شد و مدت‌های طولانی مورد بی‌مهری گردشگران بود تا این که بجز چند راهروی سنگی و تعدادی شبکه انتقال آب که در زمان خود بی‌نظیر بوده‌اند در حال حاضر باقی نمانده است.

شهر گمشده طلایی

شهر گمشده طلاییشهر گمشده طلایی یکی از مرموزترین شهرهای فراموش شده است زیرا علاوه بر این که از نظرها پنهان شده است اسرار زیادی را نیز در دل خود پنهان کرده. این شهر در ساحل شرقی دریاچه Kuhikugu برزیل قرار گرفته است و حدود‌1500 سال پیش توسط بومیان منطقه آمازون بنا شده است. شهر گمشده طلایی نه‌ یک شهر بلکه منطقه‌ای متشکل از 20‌شهر است، اما به عقیده کارشناسان پس از انجام تحقیقات فراوان ساکنان این منطقه به دلیل یک بیماری همه‌گیر به یکباره از بین رفته و شهر خالی از سکنه شده است، اما آثار تمدن بسیار پیشرفته ساکنان اصلی این شهر مثل پل‌ها، تونل‌ها و دیگر لوازم کشف شده در این شهر گمشده تاریخی هنوز بسیاری از محققان را به خود مشغول کرده تا پرده از اسرار این منطقه بردارند. شهر گمشده طلایی اولین بار سال 1753 میلادی توسط یک کاشف پرتغالی کشف شده است.

شهر سنگی پترا

شهر سنگی پتراشهر سنگی پترا که امروزه به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور اردن شناخته شده با اسرار خود و نوع مهندسی سازه‌اش توانسته توجه همگان را به خود جلب کند. این شهر تا سال 1812 میلادی ناشناخته مانده بود. این شهر از سال 1985 میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین میراث بشر در جهان از آن یاد می‌شود. شهر سنگی پترا که در گذشته به عنوان پایتخت nabataeans در قرن 6 قبل از میلاد بوده، در گذشته مرکز استراحت کاروانیان خسته از راه بوده و از شهرت و اهمیت ویژه‌ای بین مسافران برخوردار است. این شهر با پشتوانه غنی مهندسی زمانه خود امکانات رفاهی بسیاری را در اختیار مسافران قرار می‌داده است. سیستم آبیاری آن که با جریانی دائمی شهر را سیراب می‌کرده از عجایب ساخت این شهر به شمار می‌رود. به گفته بسیاری از کارشناسان شهر سنگی پترا بر اثر زلزله‌ای بسیار بزرگ در سال 363 میلادی از بین رفت و تنها بقایای بسیار اندکی از آن برای امروز تا به یادگار مانده است.

شهر پایتیتی

شهر پایتیتیاین شهر یکی از شهرهای افسانه‌ای در فهرست حاضر مربوط به دوران اینکاها بوده است که امروز هم بسیاری از شایعات و رمز و راز‌ها را به دنبال نام خود دارد. این شهر که در جنوب قاره آمریکا واقع شده به گفته بسیاری از باستان‌شناسان منابعی غنی از طلا و نقره داشته و البته گنج‌های بسیاری را در دل خود جای داده است.

این منابع عظیم طلا و نقره باعث شده تا ساکنان گذشته این شهر از طلا برای ساخت تمام وسایل مورد نیازشان مثل لباس، ظروف آشپزخانه استفاده کنند و مدارک زیادی از تاریخ خود را برای امروز به جای بگذارند.

این شهر افسانه‌ای که در شمال کشور پرو و در دل جنگل‌های انبوه این قاره واقع شده، سال 1600 میلادی کشف شد.

برخی از باستان‌شناسان معتقدند که نقشه اصلی شهر و محل دقیق آن بنابه دلایل مادی توسط واتیکان برای مدت‌های زیادی مخفی نگهداشته شده بود. این شهر گمشده در گذشته‌های دور محل اصلی زندگی اینکاها در منطقه بوده و با توجه به منابع غنی طلا در آن از اهمیتی ویژه داشته است.

تعدادی از اشیا کشف شده در منطقه هم‌اکنون در موزه بوگوتا در کشور کلمبیا نگهداری می‌شود و محل تقریبی این شهر سال 1541 میلادی توسط گروهی از سربازان کشف شد، اما هنوز از محل دقیق آن هیچ نشانی در دست نیست.

منفیس

100812059426شهر باستانی منفیس از گذشته‌های دور برای همگان نامی آشنا بوده است. این شهر که قدمت آن به 3000 سال قبل از میلاد مسیح نسبت داده شده به عنوان پایتخت مصر باستان بوده و با توجه به امپراتوری قدرتمند مصر باستان از اهمیت ویژه‌ای برای گذشتگان و همچنین هم‌عصران ما برخوردار است. شهر منفیس منابع بسیار کامل و غنی از نظر نشانه‌های تاریخی در اختیار باستان‌شناسان گذاشته و با توجه به قدمت و شگفتی‌های شهر هنوز هم بسیاری از باستان‌شناسان مشغول بررسی ناشناخته‌های این شهر هستند که البته زیبایی و عظمت آن هنوز هم اصلی‌ترین جاذبه گردشگری در مصر کنونی عنوان شده است. اهمیت سیاسی و اقتصادی این شهر در گذشته باعث شد تا جنگ‌ها و نبردهای رخ داده در این مکان سوژه بسیاری از کتاب‌ها و فیلم‌ها قرار گیرد.

شهر پمپی

 شهر پمپیشهر گمشده پمپی در کشور ایتالیا واقع شده است که می‌توان نام شهر خاکستری را برایش در نظر گرفت. پمپی که در نزدیکی شهر ناپل ایتالیا واقع‌شده به دلیل آتشفشان فعال این منطقه به طور کامل تبدیل به خاکستر شده و از بین رفته است، اما این فاجعه مناظری را پدید آورده که امروزه به عنوان جاذبه گردشگری از آن استفاده می‌شود. بر اثر این حادثه 20 هزار ساکن شهر ناگهان به خاکستر تبدیل شدند و به جز مجسمه‌های سنگی از آن که در واقع همان ساکنان قبلی شهر بودند چیزی باقی نمانده است. این شهر که سال 1749 میلادی کشف شده تاکنون محل جستجوی باستان‌شناسان زیادی بوده و هر ساله حدود 300 هزار گردشگر را به سمت بقایای خود جلب می‌کند. طبق برآوردهای کارشناسان این شهر سال 79 میلادی براثر این حادثه از بین رفته است البته کارشناسان می‌گویند به دلیل حرارت بالای گدازه‌های آتشفشانی بسیاری از آثار این شهر به یکباره تبدیل به سنگ‌‌شده و به همین دلیل اطلاعات خوب و بکری از خود برای زمان ما به جای گذاشته‌اند.

انگکور

انگکوراین شهر گم شده در تاریخ، مکانی بسیار باستانی و مرموز در کشور کامبوج کنونی است. شهرت این منطقه به خاطر معبد تاریخی انکوروات است. این شهر سال 800 میلادی ساخته‌شده و تا سال 1400 میلادی در اختیار حاکمان کشور کامبوج بوده، اما سال 1431 با حمله تایلندی‌ها غارت ‌شده و از بین رفته است. اگرچه برخی از سازه‌های این شهر هنوز هم پابرجاست، اما بسیاری از اجزای این شهر که شاید بتوان گفت شهری شناور بوده است از بین رفته و از سال 1800 میلادی باستان‌شناسان زیادی تحقیقاتی در این شهر داشته‌اند و هر بار پرده از رازی در این شهر نمناک برداشته‌اند! محل احداث این شهر که پس از خالی شدن آن توسط جنگلی انبوه محاصره شده بود سال‌ها توانست در مقابل دست‌اندازی بشر مقابله کند، اما در نهایت ذهن کنجکاو انسان و البته ابزارهای بسیار مدرن توانست راه او را به این شهر ـ البته نه شهر اصلی‌ـ بگشاید.

آتلانتیس

Atlantisاین شهر به گفته کارشناسان باستان‌شناسی حدود سال 360 قبل از میلادی در منطقه یونان کنونی بنا شده بود. این شهر که به عنوان شهر غرق‌شده نیز در جهان معروف شده بر اثر حادثه‌ای طبیعی از بین رفته و امروزه به عنوان یکی از مقاصد گردشگری زیر آب در بین ماجراجویان طبیعی شهرت یافته است. یکی از اتفاقات مهم این شهر گم‌شده تهاجم نازی‌ها در جنگ جهانی دوم به این شهر برای غارت آثار باستانی آن زیر دریا بود. این هجوم که برای یافتن گنج‌های احتمالی در این شهر غرق ‌شده انجام‌شده باعث ایجاد خسارت‌هایی جدی به آثار باستانی آن شده است، اما هنوز هم شگفتی‌های زیادی از این شهر در شرق اروپا باقی‌مانده که باعث جلب نظر بسیاری از گردشگران به این شهر غرق ‌شده می‌شود. اگرچه عظمت اقیانوس نتوانسته چیزی از شکوه این شهر غرق ‌شده بکاهد، اما فرسایش آب باعث شده تا مدارک و نشانه‌های زیادی از گذشته و چگونه بنا شدن آن را از بین ببرد.

ماچو پیچو

ماچو پیچواین شهر مرموز در آمریکای لاتین و کشور پرو واقع‌ شده و جزو مرموزترین شهرهای گمشده جهان است. ماچوپیچو که در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار گرفته است تاکنون توانسته گردشگران و ماجراجویان زیادی را در این ارتفاع به خود جلب کند، اگرچه هم‌اکنون مقصد بسیاری از تورهای گردشگری این شهر در منطقه است اما هنوز هم ماچو پیچو توانسته رازهای زیادی را در دل خود نگه دارد. این شهر سال 1400 میلادی توسط اینکاها ساخته و سال 1911 کشف شده است. شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی این شهر باعث شد تا این شهر حدود 6 قرن از نظر بشر دور بماند. هرچند از سال اکتشاف این شهر تاکنون بررسی‌های زیادی روی آن انجام شده، اما هنوز هم بسیاری از قسمت‌های این شهر باعث شگفتی باستان‌شناسان شده و بیشتر آنها از چگونگی ساخت و دلیل ساخت این شهر عاجز مانده‌اند.

این شهر مرموز که سال 1976 میلادی در دست بازسازی بوده در نهایت سال 1983 میلادی جزو فهرست یونسکو به صنعت گردشگری جهان معرفی شد و طبق آخرین نظرسنجی‌های سال 2007 میلادی به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان شناخته شده است.

 

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900