طوفان؛یک گورستان هزار ساله را نمایان کرد

اران، طوفان و تگرگ ساعات پایانی شامگاه پنج شنبه هفته گذشته در مازندران اگرچه موجب واردآمدن خسارات سنگینی به منازل مردم شد و بیش از 11 میلیارد تومان خسارت به کشاورزی استان وارد کرد اما موجب پیدا شدن یک گورستان هزار ساله شد.
این گورستان که در روستای کیاپی میاندورود یافت شده بر اساس اعلام غیررسمی باستان شناسان مربوط به قرن سوم تا چهارم پس از اسلام است.
پس از بارش شدید باران در این منطقه و حرکت گل و لای ناشی از بارندگی شدید از روی تپه مجاور زمین فوتبال این روستا به سمت پایین تپه، آثار خشتی و آجری که حکایت از وجود معماری در مقبره دارد در این منطقه دیده شده است.
نکته جالب اینکه درحالی که مردم روستا به دلیل خسارات شدید وارده سرگرم بازسازی منازل خود بودند برخی حفاران غیرقانونی اقدام به کنده کاری و تخلیه برخی از قبور کرده اند.
هرچند اهالی از قبل نیز اعتقاد به وجود قبرستان تاریخی در این منطقه داشتند اما نکته مهم وجود خشتهای آجری مربوط به قرن سوم تا چهارم پس از اسلام در این منطقه است که بر اساس علم باستان شناسی این مساله ممکن است نشانه ای از وجود معماری در قبرستان یا وجود آرامگاه فردی مهم در زمان خود بوده باشد.
این گورستان تاریخی که به شکل چند تپه کوچک و بزرگ در منطقه مجاور زمین فوتبال روستای کیاپی در شرق مازندران وجود دارد در دهه هفتاد در اداره کل میراث فرهنگی مازندران ثبت شده و بر اساس قانون جاری کشور، حفاظت از میراث معنوی و فرهنگی آن بر عهده مجموعه فوق است اما ظاهرا حفاران همیشه زودتر از متولیان اقدام می کنند که اگراقدام مناسب برای حفاظت از آن انجام نشود دیر یا زود به جولانگاه این غارت گران میراث فرهنگی بدل خواد شد.
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ – ۱۲:۳۹

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900