خنجر توت‌آنخ‌آمون مصر از جنس شهاب‌سنگ بود

نتیجه تحقیقاتی نشان می‌دهد که خنجری که با پادشاه «توت‌آنخ‌آمون» به خاک سپرده شده از یک شهاب سنگ ساخته شده است.

(Hannes Magerstaedt/Getty Images)به گفته محققان، آهن به‌کار رفته در خنجر فرعون از زمین نیست.

محققان در نتیجه این تحقیقات گفتند: «یافته‌های ما تایید می‌کند که طی حفاری‌هایی از قبر افراد مهم، از جمله پادشاه توت‌آنخ‌آمون مصنوعاتی از جنس شهاب سنگ کشف شده است.»

در سال ۱۹۲۵ «هوارد کارتر»، باستان شناس، خنجر معروف پادشاه را که در لفافه پیچیده شده بود، در کنار جسد مومیایی شده فرعون پیدا کرد. زمانی که این قبر کشف شد، وی این تیغه را در کنار ران پای فرعون جوان پیدا کرد. همراه با این خنجر، غلافی از جنس طلا که یک‌طرف آن نقش گل زنبق گلدوزی شده و در طرف دیگر با پر آراسته شده، به همراه یک سر شغال پیدا شد.

قدمت این خنجر به قرن ۱۴ قبل از میلاد می‌رسد و یکی از معدود مصنوعات آهنی کشف شده از دوران مصریان باستان است. زمانی که تصور می‌شد، انسان‌ها مهارت ذوب آهن را نداشتند.

تجزیه و تحلیل بر روی خنجر نشان می‌دهد که آن حاوی آهن، ۱۰ درصد نیکل و ۰.۶ درصد کبالت است.

محققان برای بررسی مواد تشکیل دهنده این خنجر از تکنیکی به نام «فلورسنس اشعه ایکس» (XRF) استفاده کردند. این اندازه گیری نشان داد که در خنجر فرعون مصر فرمول ۱۱  شهاب سنگ آسمانی و ۱۱ نوع مواد فولاد عمل آمده بکار رفته است.

نتایج این مطالعه گفت که مقدار زیاد نیکل به همراه مقدار کمی کبالت و نسبت ۲۰ نیکل به کبالت نشان می‌دهد که این مواد منشاء فرا زمینی دارند.

این مطالعه به اصطلاح «آهن از آسمان» در اشاره به این پدیده استفاده کرده که توسط مصریان قرن ۱۳ قبل از میلاد ظاهر شد.

محققان گفتند: «ترکیب جدید نشان می‌دهد که مصریان باستان، به همراه مردمان باستان منطقه مدیترانه می‌دانستند که این قطعات کمیاب آهن پیش از این در قرن ۱۳ قبل از میلاد از آسمان افتاده است. آن‌ها دوهزار سال قبل از فرهنگ غرب جلوتر بودند.»

 پادشاه مصر در سن ۱۸ سالگی درگذشت علت مرگ وی هنوز شناخته شده نیست.

نتیجه این تحقیقات در نشریه «شهاب سنگ‌ها و علوم سیاره‌ای» منتشر شد.

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900